Kraków jest jednym z miast najlepszych na city break! Post Office Travel Money w swoim barometrze kosztów weekendowego wypoczynku umieścił nasze miasto na trzecim miejscu jeśli chodzi o dostęp do kultury, koszty zakwaterowania oraz ogólny koszt pobytu.

Post Office Travel Money co roku porównuje ceny krótkich wypadów do miast w całej Europie dla turystów z Wielkiej Brytanii – ocena jest ogólna i dla poszczególnych pozycji, takich jak zakwaterowanie, posiłki i atrakcje kulturalne. W 2022 porównano 12 typowych kosztów turystycznych w 20 europejskich miastach najchętniej odwiedzanych przez Brytyjczyków. Kraków został oceniony jako jedno z miast oferujących najlepszy stosunek jakości pobytu do ceny. Umieszczono go także na trzecim miejscu ze względu na ogólną ocenę – za Atenami i Lizboną. Brano tutaj pod uwagę ceny w restauracjach i barach, zakwaterowanie w trzygwiazdkowych hotelach, zwiedzanie i transport miejski.
Jesteśmy także na trzecim miejscu (za Dublinem i Rygą), jeśli chodzi o dostęp do dóbr kultury (wizyty w miejscach dziedzictwa, muzeach, galeriach i innych atrakcjach kulturalnych) – oraz zakwaterowanie (tu wyprzedzają nas Ateny i Ryga). Co ciekawe, jeśli chodzi o to ostatnie, to we wszystkich badanych miastach koszty te wzrosły. Tylko dwa miasta, właśnie Kraków i Ateny zanotowały spadek cen.
Ranking Post Office Travel Money potwierdza silną pozycję Krakowa na rynku usług turystycznych i jest zbieżny z misją Kraków5020 – naszą ideą jest kreowanie wizerunku miasta jako najlepszego dla turystów, przyjaznego i otwartego. Kraków przez przybyszy odbierany jest nie tylko jako kolebka dziedzictwa kulturowego – 6 z 15 polskich zabytków wpisanych na listę UNESCO znajduje się w Krakowie i jego regionie, ale też miasto żywe (odbywa się tu ok. 20 wydarzeń kulturalnych dziennie) i nowoczesne – magazyn Forbes uznał Kraków za najbardziej przyjazne biznesowi miasto w Polsce.

Co roku nasze miasto odwiedza kilka, a nawet kilkanaście milionów turystów, a około 15% mieszkańców Krakowa żyje z turystyki i usług okołoturystycznych. Jednak beneficjentami turystyki są wszyscy krakowianie, nie tylko ci pracujący w gastronomii, branży hotelarskiej czy transportowej. Większe zyski tych firm przekładają się na większe wpływy do kasy miasta, a to z kolei oznacza większe nakłady na transport, inwestycje drogowe, liczbę publicznych żłobków czy przedszkoli.

——
Kraków5020 jest miejską spółką powołaną przez Radę Miasta Krakowa, która zajmuje się budowaniem i zarządzaniem wizerunkiem miasta oraz jego promocją we współpracy z licznymi partnerami. Głównym zadaniem jest wzmacnianie marki Krakowa jako nowoczesnej europejskiej metropolii, atrakcyjnej, otwartej i tolerancyjnej; miasta światowego dziedzictwa kulturowego i prężnego ośrodka akademickiego.
Nazwa Kraków5020 nawiązuje do usytuowania miasta, które znajduje się w punkcie przecięcia równoleżnika 50ºN z południkiem 20ºE.
Współrzędne biznesu i nowa gościnność to hasła, które przyświecają idei rozwoju miasta Krakowa w sferach gospodarki, innowacji, nauki i kultury.
Spółka odpowiada m.in. za: Centrum Kongresowe ICE Kraków i zlokalizowane w nim studio hybrydowe, miejską platformę VOD PLAY KRAKÓW, PLAY KRAKÓW NEWS, projekty: Kraków Network i Power of 4, cykl ICE Classic i Dzień dobry ICE Kraków, concept store w Pawilonie Wyspiańskiego oraz Oficjalną Sieć Informacji Miejskiej InfoKraków.