Pandemia koronawirusa znacząco zmieniła warunki funkcjonowania i rozwoju współczesnych miast, zwłaszcza tych o rozwiniętej funkcji turystycznej. Do takich miast zdecydowanie należy Kraków, który mocno odczuł niedogodności związane z kolejnymi lockdownami ograniczającymi ruch turystyczny. Sytuację dodatkowo skomplikowała wojna w sąsiedniej Ukrainie, która także negatywnie wpłynęła na wybór Krakowa jako kierunku turystycznego.

Z danych zbieranych przez firmę Kraków Direct, która wzięła pod lupę międzynarodową turystykę przyjazdową do Krakowa, ta wciąż nie osiągnęła swojego potencjału z roku 2019, choć warto zauważyć, że liczba turystów odwiedzających stolicę Małopolski cały czas rośnie.

Porównując ostatnie kwartały odpowiednio 2019 roku oraz 2022 roku, można zauważyć pewne ciekawe różnice. W ostatnim roku przed pandemią więcej turystów niż obecnie decydowało się na turystykę indywidualną kosztem turystyki grupowej. Względem lat ubiegłych nieznacznie spadła również turystyka aktywna oraz eventowa.

Wśród gości odwiedzających Kraków wciąż dominuje turysta angielskojęzyczny, natomiast szczególnie w grudniu odnotowano znaczący wzrostu turystów francuskojęzycznych. Poza tym wciąż najliczniejsze grupy pochodzą z Włoch, Niemiec, Hiszpanii czy Grecji i Rumunii, oraz oczywiście z innych części Polski.

Dane wskazują także na fakt, że średni pobyt turysty w Krakowie trwa między 2, a 4 dni, w czasie których korzysta z głównych atrakcji w regionie. Wobec krótszych pobytów z lokalnych atrakcji często odwiedzają kopalnię soli w Wieliczce, kosztem odwiedzin w Fabryce Emalia Oskara Schindlera. Dużo większym zainteresowaniem cieszy się również Podhale, co doskonale widać we wzroście w turystyce aktywnej. Odwrotny trend obserwujemy z kolei w turystyce pielgrzymkowej, która aktualnie jest mniej interesująca dla odwiedzających Kraków turystów.

Celem inicjatywy Kraków Network jest tworzenie silnej grupy biznesowej z różnych sektorów branży turystycznej, której działania wpłyną na zwiększenie liczby wydarzeń biznesowych realizowanych w stolicy Małopolski. Jednym z zadań Kraków Network jest wymiana informacji. Wielu z członków sieci gromadzi dane, które mogą zostać wykorzystane do budowania strategii działań podmiotów z branży MICE, nie tylko tych zrzeszonych w Kraków Network. Zbieraniem, opracowywaniem i rozpowszechnianiem takich materiałów zajmuje się Grupa PR Kraków Network.

 

——
Kraków5020 jest miejską spółką powołaną przez Radę Miasta Krakowa, która zajmuje się budowaniem i zarządzaniem wizerunkiem miasta oraz jego promocją we współpracy z licznymi partnerami. Głównym zadaniem jest wzmacnianie marki Krakowa jako nowoczesnej europejskiej metropolii, atrakcyjnej, otwartej i tolerancyjnej; miasta światowego dziedzictwa kulturowego i prężnego ośrodka akademickiego. Nazwa Kraków5020 nawiązuje do usytuowania miasta, które znajduje się w punkcie przecięcia równoleżnika 50ºN z południkiem 20ºE. Współrzędne biznesu i nowa gościnność to hasła, które przyświecają idei rozwoju miasta Krakowa w sferach gospodarki, innowacji, nauki i kultury. Spółka odpowiada m.in. za: Centrum Kongresowe ICE Kraków i zlokalizowane w nim studio hybrydowe, miejską platformę VOD PLAY KRAKÓW, PLAY KRAKÓW NEWS, projekty: Kraków Network i Power of 4, cykl ICE Classic i Dzień dobry ICE Kraków, Kraków Story w Pawilonie Wyspiańskiego oraz Oficjalną Sieć Informacji Miejskiej InfoKraków.